09 August, 2008

يفشل .. فشل .. فاشل


النهايات

ماهي إلا بدايات جديدة

لعالم يختبئ خلف القدر

........................


دايما كنت بسأل نفسي هو أنا فاشل ؟؟ وكانت الإجابة كل مرة بتيجي ناقصة .. طعمها ماسخ كده

زي مرة بعت رسالة لواحد صاحبي ( شادو ) بقوله : الوقت اتأخر وأنا ع القهوة مع فيصل بنتكتك م البرد .. نقعد ولا نمشي

فبعتلي رسالة كاتب فيها بمنتهى البساطة : لسه ما خلصتش

أفهم أنا إيه بقا من لسه ماخلصتش دي .. أقعد ولا أمشي

فبعتله رسالة تانية يمكن يريحنا بإجابة كتبتله فيها : يا ابني حدد نقعد ولا نمشي

رد عليا برساله كاتب فيها إجابة ألعن وأضل : أوك

أوك دي بقا على إيه يعني المشيان ولا القعاد ؟؟؟؟؟؟؟؟


هو ده نفسه إللي بيحصللي مع نفسي لما بسألها .. تخيلوا بقا معايا ببقا متنرفز ومتضايق ومتلخبط قد إيه ؟؟

فبروح أسأل حد م اللي يعرفني ... مش بصيغة سؤال طبعا .. إنما أقول على سبيل المثال .. أنا حاسس إني فاشل

والإجابة بتجيلي بنسبة 100 % هي هي : لا طبعا أوعا تقول على نفسك كده .. ده انت عندك أم وأب زي العسل .. وأخت بتحبك موت

ده انت نزلت ديوانين شعر ( وإيه يعني ) .. وكسبت مسابقة الساقية التشجيعية ( هي حاجة تفرح بس مش للدرجة دي ) .. وبتشتغل في صندوق التنمية الثقافية ( على أساس إنه نفس مجالي يعني .. صح ) .. وبتربي جيل جديد في المركز عندك ( والله ماهيشفعلي .. أساسا دول أول ناس هايبيعوني لما يوصله للي هما عايزينه ) وعندك صحاب كتير بيحبوك .. وعندك حضور عالي ( وغياب أعلى ) .. عايز إيه تاني


هو احنا على أي أساس بنقيس الفشل .. اعتقد ان اننا بنقيسه على اللي احنا بنحلم نحققه وحققنا قد إيه منه أو أنا على الأقل بفكر كده

وبالتالي لأني بحلم كتير جدا مهما عملت هفضل فاشل في وجهة نظري ( طبعا أنا كده بواسي نفسي وببرر ) وعمري ما هنجح

بس اللي يعرف مقياس تاني غير موضوع ( إللي الناس شايفاه ) ييجي يقوللي لأني فعلا عيان بالسؤال ده .. هو أنا فاشل ؟؟


أنا بجد محبط وتعبان جدا جدا .. ومش طايق أي حاجة وأحلامي مشعلقة في الهوا ( الجديدة طبعا ما أنا ماببطلش أحلم ) وشكلها هتقع تتكسر

بجد نفسي أروح اسكندرية موووووووووت .. بس بعد ما المصيفيين يرجعوا عشان الزحمة .. وطبعا رمضان مارحمنيش وأجّل الرحلة

وكأني في مؤامرة عليا ( طبعا بستهبل من كتر الخنقة بس ) ونفسي تخلص بقا .. والله شكلي هايحصللي حاجة في دماغي

......................


البدايات

طريق فرعي لنهايات

يوصل إلى نهايات أخرى