23 August, 2008

حلم ف السريع


السور العالي مسيرك .. يا تعديه .. يا يوطيلك
حتى لو في الحلم بس

***********************

امبارح قلت أأيللي - قيلولة يعني - ساعتين
الكلام ده كان حوالي الساعة 8 بالليل
طبعا هايجي حد خفيف ويقوللي القيلولة بتبقا الظهر
وردي هايكون واضح وبسيط
يا عم قضيها
نرجع مرجوعنا
انا نمت حوالي ساعتين ونص بس حلمت حتة دين حلم
حلمت ان انا روحت سوريا - في الحلم كنت مقتنع بكده - وكنت فرحان
ووواقف لالالالا قاعد على سور رفيع
وحاسس اني هقع وخصوصا انه عاااالي أوي
وأنا تخين زي ما حضرتكوا عارفين يعني ماعنديش رشاقة
ولا حمل على الكلام ده
ففضلت ابص لتحت واشوف خير اللهم ما اجعله خير
الجنبين فيهم بحر وصخور
واخوكوا بقا في العوم ايه ماقولوكوش بلالا
بس كنت حاسس ان احسنللي انط وربك يسهلها
بدلدل رجللي بس كده يا جدعان ولاقيت السور وطيييي رجللي لمست الأرض
ولقيتني ماشي على سيراميك
ييجي نفس الشخص الخفيف ويسأل ازاي سيراميك بعد البحر والصخور
هرد نفس الرد يا عم قضيها ده حلم والله العظيم
المهم اني فجأة لقيتني رايح عند ناس اعرفهم ماتسألونيش ازاي
رحبوا بيا و شالوني على كفوف الراحة
المهم ان المنظر كان خلاب خضرة وبحر
تخيلوا بقا الحلاوة
فقولت لمضيفيني ان انا عايز اتفسح وان شالل امشي ييجي عشرة كيلو
هاييجي نفس خفيف الدم ويقوللي العشرة كيلو مش كتير
هرد يا عم قضيها ابوس ايدك .. أنا تخيييييين
بس الغريب اني بسألهم احنا في مدينة ايه فسوريا
قالولي تونس
ويا عم الخفيف قبل ما تسأل
ده مجرد حلم يعني كل شئ مباح حتى لو قلولك ان القدس عربية
يالهوييييي .. قلنا بلاش كلام في السياسة .. بلاش كلام في السياسة
أرجوا من اصدقائي انهم يعذروني بشدة
اصل الحلم خلص عند المرحلة دي
وماتقلقوش ماحدش قبض عليا ولا حاجة
بس الطبيعي ان الاحلام مابتكملش وإلا كانت تبقا فين المخاطرة
ويجعلوا عامر

*********************

البحر عندي مش اي بحر
البحر في قاموسي هو
اسكندرية
يا رب طوّل ف عمري لحد ما اروحلها